Jag tror att hon delvis har rätt. Det är inte särskilt tacksamt för lärare som kämpar och sliter och så beskrivs skolan ganska svart-vitt som väldigt dålig. Det är med detta i åtanke som jag skriver detta inlägg.
Helst skulle jag vilja beskriva några få förändringar som vi Socialdemokrater vill göra för att lyfta Tyresös skolor från bland de bästa till de absolut bästa. Problemet är bara att i både SKL:s undersökning och i Lärarförbundets dito hamnar Tyresö ibland i mitten och ibland i botten. Helt ärligt så borde Tyresö ha förutsättningar för att vara bland de bästa skolkommunerna i landet, men det är vi inte. Vägen till att bli en av de bästa skolkommunernad går via:
Våra viktigaste prioriteringar för skolan är:
- Mindre klasser och tidiga insatser - Mindre grupper ger ökad trygghet och leder till högre skolresultat. Barngrupperna och klasserna i de lägre åldrarna ska minskas med upp till fem barn per klass. Vi vill sätta ett maxtak i förskolan.
- Investera i skickliga lärare - Anställ fler lärare så att alla elever får stöd utifrån sina förutsättningar. Läraryrket ska utvecklas genom kompetensutveckling och ökade karriärmöjligheter. Ge lärarna mer tid, minska den administrativa bördan.
- Jämlik skola – stoppa vinstjakten - Kommunens höga krav ska gälla samtliga förskolor och skolor. Vi ska slopa nuvarande ojämlika hyressystem och öka resurserna för elever och skolor som behöver särskilt stöd.
- Hållbarhet och hälsa - Andelen ekologiska livsmedel ska öka och andelen halvfabrikat ska kraftigt minska. Alla förskolor och skolor ska vara giftfria miljöer. Vi ska jobba mer aktivt för att öka barnens fysiska aktivitet och antalet idrottslektioner.
Därför vill vi även:
- Införa maxtak barngrupperna med 15 barn i de yngre åldrarna
- Öka andelen pedagoger på förskolorna
- Införa rätt till 30 timmar i förskola för alla
- Förstärk fritidshemmen genom egen budget och mindre grupper
- Minska skolklasser med upp till 5 barn i de yngre åldrarna
- Ge alla barn tillgång till läxläsning inom skolans ramar
- Införa en stor lässatsning och förstärka och utveckla skolbiblioteken, samt fortsätta med matematikfokus
- Utveckla och fördjupa samarbetet mellan lärarkår, fackförbund och politik
- Utvärdera lärarassistenter och professionellt mentorskap
- Införa en resurspool med specialpedagoger och modersmålslärare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar