Tidningen Extrakt har ett tema-nummer om matsvinn. Uppenbarligen slängs mängder mat varje dag i Sverige, vilket kanske inte är en nyhet. Det finnas många spännande infallsvinklar på detta, men en av dem som jag funderat på är varför matvarubutiker inte ger incitament till kunder som tar produkter med kortare bäst-före-datum. Jag tror det naturliga för många är att ta varor med så långt bäst-före som möjligt, även om matsvinnet skulle minska om vi alla gjorde det motsatta. För att det ska fungera i större utsträckning måste vinsten av det nya agerandet delas mellan handlare och kund.
Jag har personligen försökt få rabatt på Coop, när jag köper varor med kort bäst-före, men personal i kassan har sällan rätt att ge rabatt, vilket bara slutat med att min fru blir irriterad för att jag försöker pruta (även om hon liksom jag inte letar längst bäst-före-datum).
Jag tycker det borde vara en god affär att ge spontana rabatter till kunder som köper lite äldre varor eller strategiskt följa dylikabeteendemönster via kundkort. Handlande som minskar svinnet, är ju en bra affär, både ekonomiskt och ekologiskt. Samtidigt har ingen av matjättarna tagit steg åt detta håll. Normalt sett brukar företag som agerar på en fri marknad hitta möjligheter att både spara och tjäna pengar, så antingen har jag fel i min bedömning eller så går matjättarna inte i takt med sin tid och sina kunder.
Artikel från tidningen Extrakt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar